Kursholder Kari-Anne Røyseland fra Further-Marketing understreket at hele 90% av kjøpsbeslutningene starter på nettet, hovedsakelig med Googlesøk. Mange bedrifter har ikke fokus på at oppføringer digitalt har riktig søkeord. Derfor blir man utelatt FØR kjøpsprosessen, sa Røyseland. I organisk søk (ikke betalte) må bedriften gjøre seg fortjent til sin plassering. Dette kan bare gjøres ved å publisere relevant innhold for markedet. I tillegg blir man ikke synlig hvis det ikke brukes en link til egen hjemmeside.
Kursholder Røyseland ba kursdeltakerne om å være «turist» på egne websider. Hville du foretatt et kjøp eller en bestilling selv? Fant du den informasjonen du ønsket? Fremsto teksten riktig og veiledende?
Viktigheten av riktig overskrift ble understreket. Den vektlegges i Google. Inkluder gjerne søkeord i overskriften som du senere gjentar i brødteksten. Bruk gjerne gode kundehistorier i din publisering. Dette inngir troverdighet og er mer uavhengig enn betalt reklame. En vanlig artikkel på egen webside bør være mellom 300 og 500 ord. Bruk gjerne korte videoer for å understreke budskap.
Kursdeltakerne ble oppfordret til å benytte verktøy som Google Analythics, Google Trends og Google Minbedrift. Disse hjelpemidlene er gratis og hjelper bedrift å finjustere innhold samt se publikumsreaksjoner på sakene.