Toyotas tøffe elbil

Toyotas første elbil, SUV-en bZ4X, selger godt på Sørlandet. Neste elbil fra Toyota kommer i løpet av året, det er en litt mindre urban-SUV.

– BZ4X er blitt en suksess, det var den fjerde mest solgte personbilen i Norge i 2023 – i Agder var den nummer 2! Snart lanserer vi vår neste elbil i bZ-(beyond Zero – under null)konseptet, også den tror vi blir en skikkelig bestselger. Det foreløpige navnet er bZ2X, det er en urban-SUV og passer de som ikke har behov for en stor bil. Den er i størrelse mellom Yaris og Corolla, sier salgssjef for personbil hos Toyota Sør i Sørlandsparken, Andreas Bergkvist Jacobsen

– Den er ikke bare fin å se på. Den har også fantastiske kjøreegenskaper. BZ4X kombinerer nyskapende design med avansert teknologi, sier Andreas Bergkvist Jacobsen (t.v) og Vidar Finne hos Toyota i Sørlandsparken.

Produksjonsmodellen avdukes i løpet av våren, før det ønsker ikke Toyota å komme med for mange detaljer.

– Jeg kan love at den blir en ordentlig bra bil både design- , kvalitets- og ikke minst kjørekomfortmessig, smiler Jacobsen.

BZ4X er foreløpig Toyotas eneste rene elbil – den kommer i to utgaver: 2WD (forhjulstrekk) og AWD (firehjulstrekk) med fra priser fra henholdsvis 433 800 og 462 200 kroner inkludert vinterdekk.

Bilen skinner mot oss der den står i utstillingshallen til Toyota Sør. Den har typisk Toyota-design med spreke linjer og spesielle detaljer, særlig fronten er tøff. Innvending er bilen lekker og romslig. Setene er behagelige, her er det god plass for de som sitter foran og ikke minst for de i baksetet. Bagasjerommet på 452 liter er ganske romslig.

– Du får mye bil for pengene når du velger bZ4X. Den har fantastiske kjøreegenskaper, er komfortabel, har en rekkevidde som holder for de fleste, har alt av elektroniske sikkerhetssystemer, den er driftssikker og trygg. Toyota garanterer minst 70 prosent batterikapasitet etter 10 år/ 1 000 000km, sier Jacobsen.

Alt ved bilen er ifølge salgssjefen nøye gjennomtenkt.

– Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, sier Jacobsen

Toyota er den bilprodusenten som har lengst erfaring med batteriteknologi. I over 25 år har Toyota laget hybridbiler, de senere år også ladbare hybrider. Denne kunnskapen ble viktig under utviklingen av bZ4X.

Toyota bZ4X er en fullverdig familie-SUV. (Foto: Sander Blomgren, produktspesialist Toyota Sør)

– Ingeniørene har jobbet med å finne den optimale balansen mellom rekkevidde, bærekraft, effektivitet, sikkerhet og pris. Ut fra tilbakemeldinger fra de som har kjørt bilen, har de lykkes virkelig godt, sier Jacobsen.

Han har fått mange gode tilbakemeldinger fra kunder.

– Lettkjørt og komfortabel elbil med gode ytelser og god rekkevidde. En drøm å kjøre. Veldig god kjøreopplevelse, god plass og gode seter, ladingen er enkel og kjapp, er noen av tilbakemeldingene.

2024-utgaven er utstyrt med strålevarme på nedre del av setene.

– Sete-, ratt og strålevarmen brukes sammen og bidrar til effektiv og rask oppvarming av fører og passasjerer frem til kupeen er god og varm, sier Jacobsen.

– Hva med rekkevidden?

– Estimert rekkevidde er 460 kilometer. Mer enn nok for de aller fleste. Dessuten er bilen suveren med tanke på hurtiglading i kulda, noe som har blitt forbedret i 2024 utgaven, sier Jacobsen.

Den er også suveren med tanke på fremkommelighet.

– Den kommer seg godt frem overalt takket være svært god bakkeklaring og unik firehjulsdrift, sier Jacobsen.

Firehjulssystemet X-mode bZ4X er utviklet i samarbeid med Subaru, og har flere moduser å velge blant: snø/grus og dyp snø/søle, og i tillegg har bilen nedstigningskontroll. Bakkeklaringen er på 21,6 centimeter, noe som gjør det trygt å takle vanskelige hytteveier og enklere å forsere dyp snø.

bZ4X er ekstremt god på vinterføre. (Foto: Sander Blomgren, produktspesialist Toyota Sør)

Bilens fremkommelighet viste stuntsjåfør Fredrik Sørlie frem under det store offroadeventet på Storefjell. I 70 kilometer i timen suste han opp den bratte slalåmbakken.

– bZX4 leverte det jeg forventer av en moderne bil. Den er brukervennlig med enkle menyer.  Bilen er velbalansert og leken, konkluderte Sørlie konkluderte med etter testturen.

Elbil24 har gjennomført en vintertest av akselerasjon og oppbremsing, og da kuppet bZ4X førsteplassen.

– bZ4X er bare begynnelsen på Toyotas elbil-reise. De neste årene vil det rulle ut en rekke elbiler, bare i løpet av 2025 vil Toyota kunne tilby fem-seks elbil-modeller, sier Jacobsen

Denne artikkelen var først publisert i Sørlandsparken Magasinet. Les hele magasinutgaven her.