Black Friday – Er du klar for en god deal?

Fredag 29.11 er Sørlandsparken klar for Black Friday-salget. Uansett hvilke produkter du er på jakt etter har de flere hundre butikkene i Sørlandsparken mange gode tilbud til deg, forteller Erik Rostoft, daglig leder i Sørlandsparken Næringsforening. Hva er egentlig historien til dette globale fenomenet?

Foto: Tim Reckmann

 

Black Friday. Hvorfor er dette et så stort fenomen?

Black Friday er i dag en av de største handlehendelsene i verden, men dens opprinnelse og utvikling har vært en fascinerende reise. Fra en amerikansk tradisjon til en global handelsdag, har Black Friday blitt et fenomen som også har fått fotfeste i Norge. Men hvordan startet det hele, og hvordan kom Black Friday til Norge?

Opprinnelsen til Black Friday

Black Friday har sine røtter i USA, og den første kjente referansen til begrepet «Black Friday» stammer fra 1960-tallet i Philadelphia. Opprinnelig ble det brukt av politiet for å beskrive den hektiske og kaotiske trafikken som oppstod dagen etter Thanksgiving, da folk strømmet til butikkene for å gjøre julegaveinnkjøp. Denne dagen ble sett på som en utfordring for både trafikkontroll og offentlig orden.

Imidlertid fikk begrepet en mer positiv betydning på 1980-tallet. Det ble fort kjent blant butikkene som en dag da de endelig gikk “i pluss” – altså når butikkene gikk fra å være “i rødt” (tap) til å være “i svart” (fortjeneste). Dette skjedde takket være de enorme rabattene som butikkene tilbød, som trakk store mengder kunder. Black Friday ble dermed synonymt med starten på julehandelssesongen i USA.

Foto: Wikimedia

 

Black Friday blir en global handelsdag

Over tid begynte Black Friday å vokse i omfang. Den ble en nasjonal handelsdag i USA, og deretter, gjennom globalisering og internettets fremvekst, spredte den seg til andre deler av verden. Black Friday ble etter hvert en viktig dato i detaljhandelen, både i fysiske butikker og på nettet. For mange butikker, særlig de som solgte elektronikk og klær, representerte Black Friday en mulighet til å øke salget før jul.

Black Friday ble også en viktig markør for netthandel, ettersom flere og flere forhandlere begynte å tilby rabatter på nettet. Netthandelens vekst de siste tiårene gjorde at Black Friday ble tilgjengelig for kunder på global skala, noe som førte til at flere land tok tradisjonen til seg.

Foto: Marco Verch

 

Black Friday kommer til Norge

Black Friday ble introdusert i Norge i løpet av 2010-årene. Den første store kampen om Black Friday-kundene ble merkbar i 2013, da flere store norske kjeder og nettbutikker begynte å markedsføre store rabatter på denne datoen. Den amerikanske tradisjonen ble raskt tilpasset norsk kultur og kjøpemønster.

I begynnelsen var det særlig nettbutikker som utnyttet Black Friday, ettersom de allerede hadde et stort digitalt nærvær. Nettbutikker som Komplett.no, Elkjøp og CDON var tidlige til å tilby store rabatter på denne dagen. Tradisjonen spredte seg raskt til fysiske butikker også, og etter hvert begynte flere norske forhandlere å tilpasse seg den globale trenden. Den første store Black Friday-markedsføringen i fysiske butikker skjedde rundt 2015-2016, og fra det tidspunktet har populariteten vokst for hvert år.

Foto: AP

Black Friday i Norge i dag

I dag er Black Friday en stor begivenhet i Norge, både i fysiske butikker og på nett. De fleste butikker tilbyr nå rabatter på alt fra elektronikk og klær til matvarer og møbler. Nettbutikker som Zalando, Elkjøp, Power og Clas Ohlson har i dag betydelig økt omsetningen på Black Friday. Også de store kjøpesentrene i byene har begynt å markere denne dagen med spesielle tilbud.

Selv om Black Friday har blitt en del av norsk handelstradisjon, er det også blitt møtt med noe kritikk. Forbrukere og organisasjoner har påpekt hvordan markedsføringen kan føre til overforbruk og impulskjøp. Noen har også kritisert butikkene for at rabattene ikke alltid er så store som de kan virke, ettersom prisene ofte blir justert før Black Friday for å gjøre rabattene mer attraktive. I tillegg har miljøbevissthet og et økt fokus på bærekraft ført til diskusjoner om forbruket på en dag som Black Friday.

Black Friday og dens fremtid i Norge

Black Friday har utvilsomt blitt en fast tradisjon i Norge. Dagen er en viktig tid for både butikkene og forbrukerne, og det er ikke uvanlig at det er lange køer utenfor butikker som har spesielle tilbud. Denne utviklingen har også ført til at flere norske butikker velger å starte kampanjene tidligere, med “Black Week” eller “Black Month” som nå har blitt vanlige konsepter.

En av de største utfordringene for Black Friday i Norge, og i verden for øvrig, er balansen mellom markedsføring, forbruk og miljøbevissthet. Etter hvert som bærekraft blir et viktigere tema, vil vi kanskje se at forbrukere blir mer kritiske til unødvendig shopping og overforbruk, selv på Black Friday.

Til slutt.

Black Friday har gått fra å være en kaotisk dag etter Thanksgiving i USA til å bli et globalt fenomen. I Norge har tradisjonen fått fotfeste på 2010-tallet, og i dag er det en stor del av handelsåret. Til tross for kritikk, spesielt rundt overforbruk og miljø, har Black Friday blitt en viktig handelsdag som preger både fysisk butikkhandel og netthandel i Norge. Hva fremtiden bringer for Black Friday, vil avhenge av hvordan både butikker og forbrukere tilpasser seg det stadig skiftende landskapet rundt forbruk og bærekraft.