Sørlandets Travpark – Nettverk som blomstrer

I et trangt marked for sponsormidler og finansiering opplever Sørlandets Travpark en kraftig vekst.
Travparken ble bygget midt på 80-tallet og er i dag et bygg både lokale og tilreisende kjenner godt til. (foto: Espen Sebdal)

Sørlandets Travpark ble åpnet midt på 80-tallet. Travsporten har tradisjonelt stått sterkt på Sørlandet. V65 og V75 er begreper de fleste av oss har hørt. SPN har merket seg at det ikke bare er traventusiaster som nå strømmer til Travparken i Sørlandsparken. Vi tok turen for å møte Geir Christoffersen som er Daglig leder og Ingvar Ludvigsen som er markedsansvarlig.

Vi møter 2 entusiaster på banen. Ingvar er lidenskapelig opptatt av hestesporten mens Geir er mest opptatt av hvordan Travparken kan bli et godt møtested for både traventusiaster, men også andre grupper kunder.» Det er et faktum at bare 5-10% av våre gjester er aktive innenfor travsporten. De senere år har eventer, matserveringen og messene gjort oss til et stadig viktigere møtested» forteller Christoffersen. Han understreker at opplevelsene kundene har, står i fokus for videreutviklingen av Sørlandets Travpark. Han røper at det blir flere nyheter inn i 2025.

Daglig leder Geir Christoffersen (t.v) og Markedsansvarlig Ingvar Ludvigsen (t.h) er stolte av hva de har oppnådd for Sørlandets Travpark (foto: Espen Sebdal)

Så griper Ludvigsen ordet med stor entusiasme. «I trange tider har vårt sponsornettverk økt med mellom 30-40%. Mange nettverk virker ikke», fortsetter han. «Vårt nettverk består av mennesker som vil hverandre vel og som bruker hverandres tjenester og produkter aktivt».  Han forteller at nettverket startet i 2007 og teller i dag rundt 60 bedrifter. «På Sørlandet er det ofte vanskeligere å komme inn på nye bedrifter», forteller Ludvigsen som selv er Oslogutt. «Vårt nettverk er inngangen til ny business», sier han. «På toppen av denne lojaliteten kommer faktumet at vi har det gøy sammen og deler gode opplevelser».

De 2 lederne mener travsporten er fascinerende på den måten at den er inkluderende enten du er Jørgen Hattemaker eller Kong Salomo. «Det skaper mangfold og ekte relasjoner mellom folk i alle aldre. Stemningen på våre arrangementer må oppleves» avslutter de 2. Nylig besøkte 2500 betalende en retro spillmesse på Travparken. Det viser bredden.

Vi merker oss at Travparken også har en avtale med Agder Fylkeskommune hvor de 6 uker årlig bruker anlegget til private skoleeksamener.

Fremover blir det også lansert nyheter fra Sørlandets Travpark. Stikkord som hverdagstrav med rimelig middagsmulighet, eget kjøkken med rimelig og god mat, idrettsarrangementer og spennende messer, ligger på kjøreplanen.