Bomring i Sørlandsparken

Det er planlagt at det skal komme bomring i Sørlandsparken. Det er antatt at Sørlandsparken med sine nesten 450 virksomheter representerer ca 5000 årsverk.  Dette betyr at parken er en av Sørlandets største konsentrasjoner av arbeidsplasser.

– Det har aldri vært behov for bom tidligere, sier Daniel Kristensen, innehaver av Skousen Kristiansand. Vi kommer til å merke bomringen på næringslivet her ute og bommen vil gjøre alt dyrere.

Bomring i Sørlandsparken skaper problemer for ansatte

Bomringen kommer ikke bare til å påvirke kunder som skal til Sørlandsparken, men også de som har arbeidssted i parken. Det er ikke alle som vil kunne benytte seg av timesregelen. Dette vil skape en helt ny kostnad i hverdagen som ikke alle har mulighet til å ta seg råd til.

– Det er mange som har arbeidssted her i Sørlandsparken, og ikke alle har mulighet til å ta buss til jobb, fortsette Kristensen. M1 og M2 har nokså hyppige avganger, men det hjelper ikke de som bor på områder hvor disse to bussene ikke går. Jeg bor selv på Tveit og der går det to busser i timen.

– Jeg kjører fra Søgne hver dag og har heller ikke mulighet til å ta buss til jobb, legger butikksjef Geir Karlsen til.

Det er ikke bare butikker som holder til i Sørlandsparken, men også kontorer og bedrifter som tilbyr tjenester slik som verksted og trafikkskoler.

– For oss som driver trafikkskole i Sørlandsparken vil bompenger få stor betydning både for kunder, ansatte og firmaet, forteller Sissel Ekeberg Andersen, administrasjonsleder for Ufo Skantraf.

Bilde av roll-up plakat på Sørlandssenteret. Plakaten inneholder en QR-kode til underskriftskampanjen
Bilde av roll-up plakat på Sørlandssenteret. Plakaten inneholder en QR-kode til underskriftskampanjen.

Opplæring gjennom NAV blir påvirket

– Våre lastebiler og busser er ut og inn av parken hele dagen, og grunnen er opplæring til samfunnsnyttige tjenester. Vi er den eneste tungbilskolen i Agder som får denne belastningen inn til skolen. Firmaer vil nok heller benytte seg av skolene som ligger bomfritt til, forteller Andersen.

– Skal du bli bussjåfør og ta førerkort hos oss og f.eks. bor i Høvåg, vil førerkortet koste opp til 1200,- ekstra i måneden.

Andersen forklarer videre at det er flere grunner til at dette skaper problemer for trafikkskolen.

– Opplæringen vi driver med er ofte bestilt av NAV, som igjen medfører mye ekstra for de elevene som har lite fra før. For ansatte med brikke, får vi en ekstra kostnad på kr 528,- pr måned. Det kan slå ut negativt for mange med høye renter, støm og økte matvarepriser.

Sørlandsparken Næringsforening har opprettet en underskriftskampanje mot bomring i Sørlandsparken. Du kan klikke her for å signere kampanjen.