Ønsker du å få bedriften på digitale flater?

Om du ikke har en digital plattform for bedriften din, kan det være vanskelig å vite hvor du bør begynne.

Hvor skal jeg begynne for å gjøre bedriften min mer digital?

Det er mange plattformer du kan se på, men den viktigste er den som kunden din leter etter. Driver du et spisested, vil det være naturlig at kunden søker opp menyen din. Er det en klesbutikk, kan det være at kunden heller ser etter produktene du selger.

Google bedriftsprofil, tidligere kjent som Google My Business, er hva kunden din får opp når de søker etter bedriften din. Det er gratis å opprette en bedriftsprofil og det gir kunder mulighet til å anmelde bedriften og laste opp bilder. Du kan også laste opp bilder selv, legge inn åpningstider, eventuelt nettside og telefonnummer.

Det er viktig at du legger inn bedriftens adresse slik at kunder kan få opp bedriften din på Google Maps når de leter etter steder i området. Dette gjør det også enklere for kunder å finne fram til deg.

Skjermbilde av hva søkeresultatene om man søker «Sørlandsparken Næringsforening»

SEO, søkemotoroptimalisering, går ut på å gjøre nettsiden din optimalisert for søkemotorer slik som Google. Når du søker etter noe på Google, vil du ofte klikke på et av de første resultatene. Tenk over hvor mange ganger du har bladd til side 2 eller 3 på søkeresultater. Det er nok ikke noe du gjør ofte. Det samme gjelder dine potensielle kunder.

Dette er også en fin sjanse til å nå nye kunder. Det er selvfølgelig viktig at din bedrift kommer opp som et av de første resultatene når noen søker på bedriftens navn, men det er også viktig at du kommer høyt opp på det kunder søker etter. Om en kunde med behov for dekkhotell i området, vil sannsynlig søke på termer slik som «dekkhotell Kristiansand» eller «dekkhotell Sørlandsparken». Her må du altså tenke på kundens intensjon og perspektiv når de søker på Google.

For å utnytte SEO så godt som mulig, er det lurt å ta i bruk utvidelser eller verktøy til nettsiden din. Dette vil gjøre det lettere å vite hvordan du kan forbedre tekstene på nettsiden din.

Hvilke sosiale medier bør bedriften være på?

Sosiale medier har kommet for å bli, men er det så viktig for bedrifter å være på alle sosiale medier? Ikke egentlig. Det er helt topp å være tilgjengelig digitalt og at dere har en profil på relevante sosiale medier, men det er ikke alle digitale plattformer som er like relevante for alle bedrifter.

Tise og Finn, plattformer for å selge bruktvarer, er mer relevant for en bruktbutikk enn et tannlegesenter. Det samme gjelder sosiale medier slik som Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn.

Tenk på hvilke kunder du har i dag og hvilke potensielle kunder du ønsker å nå. Hvilke sosiale medier bruker de, og hvilke ville de brukt for å finne din bedrift? Husk at bedriftens profiler bør holdes i live med jevnlige poster. Derfor er det bedre å ha noen få profiler som oppdateres jevnlig med aktivitet enn å ha mange profiler med lite innhold.

Sosiale medier er ikke bare for å nå de kundene du allerede har, men det kan være en topp kanal for å kommunisere med kunder. Om du ønsker å informere om et kommende arrangement eller fortelle kundene, kan sosiale medier være en god kanal for dette.

Følg med på hvilke innlegg som får mest likes og kommentarer, slik at du vet hva slags innhold kundene dine ønsker. Det viktigste med å få bedriften på digitale flater er at du kan nå dine kunder og at kundene kan nå deg.

Skulle du trenge hjelp med å sette opp sosiale medier, digitale flater eller du bare ønsker en sparre-partner, er det bare å kontakte oss på Sørlandsparken Næringsforening. Vi hjelper gjerne våre medlemmer med digitale plattformer!